sunnuntai 3. marraskuuta 2013

Sairastelua

Juu! Eli pahoittelen, etten ole kirjoittanut, mutta ei oikestaan ole ollut mitän kirjoitettavaa!
Siis maanantain olin koulussa, koko päivä kuitenki oli sellainen vetelä olo, eikä ajatuksetkaan luistanut!
Tiistaina menin puoli kymmeneksi kouluun ja olin biologian tunnit siellä ja lähdin kotiin! Ei pytynyt enempää olemaan siellä! Eli siis olin kotona koko viikon sairaana, kuumetta ei ollut, mutta tosi nuha ja ei mitää jaksanu tehä, vain nukkua! Ja perjantai-iltana päädyin jopa käymään pihalla! kolmen ja puolen päivän jälkeen rehellisesti käydä ottamassa raikasta ilmaa!

Mun päivät olikin siis aika kuolleita, mitä nyt vähäsen luin saksan kielioppia ja oon rakennellu palapeliä! JA Torstaina oli kyl ihan huono päivä, mut onneks jo aamupäivästä tuli ylläri! Kirje ja paketti suomesta! :) <3 
Ihana ystäväni laittoi kirjeen, ja kummipoikani lähetii paljon kaikenlaista suomalaista herkkua! :) Kiitos paljon!
Sitten tänään tulikin äidiltä vielä vähän lisää herkkua! :DD Kyllä postia tullu :D Mut tosiaa turkinpippureita mä saan ostettua täältäki, tosin tanskalaisia mut kuiteski, niin niitä ei tarvi lähettää! :D 
Ja siis täällä saksassahan kulkee posti lauantaisinkin, niinkö normaalina arkipäivinä! JA sunnuntaina taas täällä ei oo mitää, eikä mikään oo auki! Mut onki hyvä, että mulla on jalkapallo, kun pelit ovat yleisesti joka sunnuntai, tosin toisinaan lauantaisinkin! :)

JA kaveriki sano et mä en oo missanu mitää koulusta, et ihan rauhassa saat nukkua kotona! eikä mitää läksyjäkään ne osannu mulle kertoo, ei vissii ihan hirveesti siis oo annettukkaa! :D Hyvä vaa!
( Ja äiti mä en tiijä mikä toi missanu on sillai selkokielellä! nyt ei oikee lyö yhtää!! Mut varmaa vähä niinkö ohittanu! ) MÄ EN OSAAA ENÄÄ SUOMEE!!!! Kirjotin mä tosiaa viikolla yhden hakemuksenkin suomeksi, niin voi luoja ku siellä oli paljo kirjotusvirheitä! Ja ku saksassa lauserakenne on ihan erilanen ja on tottunut heittää ne verbit lauseen loppuun, niin se näkyi myös suomen kielessä! EI niissä lauseissa ollu mitää järkee! :D Iha varmaa viis kertaa luin sen tekstin läpi ja korjasin virheitä! Mä en ikinä oo jaksanu lukee omia tekstejä läpi! Nii nyt oli kyllä ihan pakko! :D

Nyt mä muistan! Tää on ehkä vähä myöhästä niille jotka aikoo ens vuodeksi vaihtoon ( tai sitten ei), mutta älkää missään nimessä lähtekö USA:han! Mun mielipide huom! Mä itsekin siis halusin sinne, mutta oon todella tyytyväinen nyt etten oo siellä! Must tuntuu nyttenki et ois kiva olla ehkäpä jossakin vähä eksoottisemmassa kohteessa, kuten latinalainen amerikka, meksiko ja Sveitsi! Jos nyt lähtisin vaihtoon niin haluaisin lähteä Sveitsiin! Ja mä oon kuullu monenkin suusta, että on vähän katunut sitä, että on lähtenyt Usaan .... Ja se vaikka lähdetkin johonkin muuhun maahan kuin englantia puhuttavaan, opit varmasti englantia siltikin! Lähes kaikki vaihtolaput täytetään englanniksi ja sitä rataa! JA vaikka mä en nyt pystykkään englantia puhumaan, niin olen oppinut uuden tavan miten lukea kieltä! JA sitä voin hyödyntää myös tulevaisuudessa englannin kielen opiskelussa! JA mä en voi sanoa, että minkälaisen tavan olen oppinut, se tapa on vain minussa itsessäni! Tai siis mun sisin on oppinut opettelemaan kieltä, en mä tiedä miten! :D näitä juttuja jo ihan myöhään! :D Ja Usaan voi äina lähteä reissaamaan ja katteleen niitä kaiken maailman nähtävyyksiä, muttaku se vaihto-vuosi ei oo niinkö niitä varten! Tää on vaa normaalia elämää toisessa maassa! JA USA on niin massakohde! Vuosittain YFUn kautta lähtevistä vaihtareista puolet menee USAan.. Saksastakin on tänä vuonna lähtenyt usaan reilu 500! JA täältä lähti tänä vuonna ymmärtääkseni reilu 1200 vaihto-oppilasta! Toisin kuin suomesta -__ 150 :DD

JA jos mä ennoo muistanu kertoo nii se kolmen viikon kielikurssi, josta olen joskus aikasemmin maininnut, joka on esim saksassa, jos tahtoo mennä.. niin se maksaa 500-600 euroa! Mä kyselin ihmisiltä, jotka on ollut siellä, ja ne kaikki lateli vähä eri summia, et osa siit sit selvää et kui paljo se makso! :DD Mut kuulemma on todella hyvä ja suosittelivat, ja  niin luulen itsekkin, että todella hyvä on! :)

Jahjah.. noh ensiviikonloppua odotellessa! ;) YFU tapaaminen ja vähän muutakin kivaa tiedossa! :) hih :)

-Marjo


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti