keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Tuntemuksia nyt!

Hejsan pitkästä aikaa!

Mä alotan sillä, et sitä sanotaan, että kun on vaihdossa, tajuaa kuinka lyhyt elämä on! Ja niin todellaki tajuaa! Must tuntuu et elämä menee ihan liian nopeasti! Mutta se tarkoittaa, etää kaikkien pitää toteuttaa unelmiaan ja elää joka päivä mahdollisimman täysillä! :)

Ja mä koen tosiaan tääl vaihdos, et mä ennoo ulkomailla vaan koen että mä vaan oon! Niin sanoi eräs toinenkin vaihto-oppilas suomesta! Ja kyllä niinkö minusta tuntuu ihan siltä, että olen kotona, en ulkomailla! Että on ihan ajatuksissa aina, että oispa kiva päästä ulkomaille! Sitä oikeasti huomaa kuinka kotona mä oon täällä! Saksan kieli on ihan normaalia, ei  tarvitse miettiä, että miten asian esitän, ku alan vain puhumaan kyllä se sieltä tulee! 

En ole muuten tullut sanoneeksi varmaankaan, että vesi täällä ostetaan kaupasta! Hapotettua vettä! Aluksi perhe osti minulle normaalia ilman happoja, mutta vähitellen olen vaihtanut myös hapolliseen! Mulla oli olo kuin olisin ilmapallo aluksi, kun joi hapollista vettä! Kotona kun tapoihini ei yleisesti kuuluu limukoidenkaan juominen! Aika hartaasti vesipullo kulkee aina mukana!  Ja mä oon alkanu käyttää turhan paljo huutomerkkejä :DD Mistähän lie johtunee! :D Mutta siis vesi ja sähkö (yleisesti energia) On täällä tosi kallista ja sen tulin minäkin yhtenä päivänä oikeasti huomaamaan kun yhdessä vanhempien kanssa puhuimme asiasta.. JA voisiko joku joka tietää paremmin kuin minä niin vähän valaista minua, että kuinka paljon suomessa maksaa yksi kuutio vettä?? :) Nimittäin täällä maksetaan erikseen siitä vedestä joka on käytetty.. niiinkö jätevedestä, ja se kuulostaa tosi hassulle.. MINUSTA TUNTUU että me suomessa emme maksa siitä erikseen?? Vai?? et onkohan se vähä niinkö siinä samassa mitä maksetaan ostaessa??

Ja  sitten tänään musta tuntu taasen todella onnelliselta kun olin puhunut äidin kanssa täällä! Tarkoitan siis Hostäitiäni... En suomen äitiä tässä asiassa, vaikka itse asiassa tänään hieman puhuimmekin puhelimessa, mikä toki sekin teki minut onnelliseksi! Mutta siis puhuimme äidin kanssa historiasta.. Hitleristä.. Itä -ja länsisaksasta.. Minä en ole oikeen historiasta tykännyt, enkä ennen lukiota edes tiennyt milloin Hitler on elänyt :DD Mutta siis puhuimme aihesta, jota TODELLAKIN opetetaan täällä koulussa.. Kaikille opetetaan Hitler asioita jo nuorena.. Ja siksihän saksalaiset eivät esiinny julkisesti isänmaallisinä, koska he ovat heti natseja( JA natsi sana on myös saksaksi natsi! Oli ihan helppoa ku ties mistä puhutaan!! :D)
Täällä päin joka luokka koulustakin vierailee aina jollain muistomerkillä tai muulla vastaavalla Hitleriin liittyvällä asialla.. JA äiti sanoikin, että se ei pidä siitä, että niin tehdään koska se tuo aina vain muistot mieleen.. :/

Ja sitten toiseen aiheeseen! Jalkapalloon <3 Eli siis kyllä ihan parhaita hetkiä mä vietän täällä jalkapallon parisssa. Ainakun matkustamme joukkueeni kanssa pelipaikoille, olemme yhdessä ja nauramme toisinaan myös minun ihanalle Saksan taidoille :D JA ne hetket kun pelien jälkeen me menemme melkein aina McDonaldsiin syömään :) Tai siis silloin kuin ei ole kotipeli ja joudumme matkustamaan eri paikkakunnalle! :) Oman joukkueen logolla varustetun paidankin olen saanut, joka kuului eräälle tytölle, joka ennen pelasi tuossa joukkueessa, mutta se on nyt  minulla vuoteni ajan. Nämä pienet asiat vahvistavat aina sidettäni jalkapalloon! :) Nyt eilen Tiistaina mulla oli varmaankin parhaimmat treenit ikinä... Tai no ehkei parhaimmat, tai no oli tai no en tiijä mut tosi ihanat! Meitä oli tällä kertaa vain seitsemän, joten pelasimme melkein koko ajan pienessä aitauksessa! Mä tein niin paljo maaleja ja pelasin muiden kanssa! Mä sain " varastettua" valmentajaltaki vaikka kuinka monesti pallon! Mä itse huomaan kuinka hurjasti olen kehittynyt tänä 2 kuukauden aikana! Mutta mua ärsyttää toki, että vieläkin eräät eivät pelaa yhdessä minun kanssa esim hyökkäyksessä, vaan jos olemme molemmat hyökkäyksessä he pelaavat yksin! Eli he ajattelevat, etteivät pilaa sitä maalin teko mahdollisuutta, koska olen niin "huono"..  Ja no sitten tuo asia alkoi vähän surettaankin eilen ja halusin olla sitten maalissa oikeastaan koko loppu ajan.. Kuitenkin pelatessa sattui ja tapahtui.. Yks tyttö yritti kohottaa pallon pääni yli, mutta pallo tulikin suoraa silmääni.. Sen jälkeen ei enää nähnytkään kunnolla pelata.. koko ajan näkymät tärisivät.. no sitä se teettää.. Mut musta tuntuu. että ehkäpä tänään mä oon oikeasati saasnut  koko näköni takaisin.. :) Ja no sitten maalissa niitä palloja tuli vähän jokapaikkaan! Reidestäkin ja hauiksestakin löytyy mustelmat.. :D Mutta ne oli silti aivan super ihanat treenit! Mulla oli niin hyvä fiilis niiden jälkeen! 

JA tosiaan eilen tuli se päivä , kun olen jo ollut 3 kuukautta täällä! Reilun kahden viikon päästä olen ollut jo kolmasosan! Eli aika hyvin on jo pärjätty! JA mun oli tarkoitus jo eilen kirjoittaa blogi, muttei jaksanut! Tämä vie oikesti aika kauan aikaa! Pahoittelen!

Hmm, ja noh mä oon nyt koulussa ruvennut vähän sosiaallisemmaksi ja alkanut juttelemaan eri ihmistenkin kanssa ja mennyt ja yrittänyt saada keskustelua aikaan! Mä oon jo ihan ylpee itsestäni! :) JA mulla ei oo ollu kuuteen viikkoon jalkapalloo koulussa, joten perjantain tuntia odotan todella innolla! Ja minusta tuntuu, että mä oon ihan osa sitäkin ryhmää! Vihdoin toinen niistä tytöistä, jotka ovat sillä kurssilla, alkoi juttleen minulle jo jokin aika sitten ja olen senkin kanssa jutellut ja sekin ihan odottaa, että tulen " takaisin" :DD Ja sitten minun henkilökohtainen tulkkinikin on kysellyt, että pelaanhan heidän kanssa perjantaina ja tulenhan tunnille yms.. :D Ja siis kuuteen viikkon ei ollut jalkapalloa koulussa, koska kolme perantaita meni lomassa, sen jälkeen ope oli riessussa, eikä tunteja ollut, seuraavan siikon perjantain olin sairaana ja tällä viikolla menen tunnille.. Eikö silloin voi sanoa, ettei ole kuuteen viikkoon ollut tunnilla?? :D Ku välissä on viisi vikkoa milloin ei ole ollut... JA miten hurjan kauna oikeasti siitäkin on aikaa! 

JA sen verrran tuosta pohkeesta vielä, että en tunne kipu silloin kun siinä on kinesioteippaukset, mutta auta armiasta ku ne ottaa pois ja lähtee pelaamaan, silloin tuntuu! JA no en mä lääkäriin halua mennä, ku se on yhtä säätämistä noiden kaiken maailman lappujen kanssa, ku on vaihto-oppilas, tai no siltä musta ainakin tuntuu! Ja mä tiijän et lääkäri sanois mulle et en saa pelaa jalkapalloo, ja sitä en todellakaa haluu! Mut tää eläminen onnistuu kyllä nyt ton jalan kanssa! :)

Ja minulle tosiaan perhe antoi katsottavasti tollaisia dokumentteja saksan historiiaa koskien! Ihan mielen kiiinnolla kyllä alan joku päivä niitä katselemaan! 
JA koulussa eilen Tiistaina me tehtiin biologian tunnilla rommia, ilmeisesti siis tislasimme tai jotian muuta vastaavaa :D Mulla ei niin hirveästi ollut hajua asioista :DD 
JA tosiaan en muista olenko sanonut, mutta koulu oli ostanut kaksi saksan kielen opiskelu vihoa, toinen mulle, toinen toiselle vaihto-oppilaalle! Ja sitä olen kyllä kans tässä tehnyt. Se vihko on joku 200 sivua pitkä ja kattaa saksan kielioppi asioita. Tämä vihko, mikä meillä on, on helpoin, ja niitä on vaikeampiakin, mutta tämnä on ihan hyvä minulle alkuun.. Ensimmäiset 50 sivua vain selailin, koska ne oli tuttua asiaa, mutta siellä on asoita myös joita en tiennyt! JA jotenkin täällä tajuaa saksan kielioppia paremmin kuin koulussa Suomessa! :DD 
JA sitten vielä matikan kokeesta arvosteluhan täällä on pisteet 0-15 .. 15 paras, jota harvoin kukaan saa! Sellanen kymppi on tosi hyvä näille! Ja me saatiin meidän kokeet takaisin.. opettaja kirjoittaa aina taululle kuinka moni on saanut esim pisteen 9 ja niin edelleen.. Ja siellä oli henkilöitä jotka oli saanut 0, 1,  tai 3 pistettä esimerkiksi.. Minä sitten kysyin, että niin minä ja se toinen vaihto-oppilashan ei olla tuola ja ope sanoi, että juu ette ole.. Niin kyllä pojat menikin todella hermostuneeksi ja tajusivat ettei minä ja toinen vaihto-oppilas ollakkaan saatu noita 0 ja 1 pistettä.. Jotenkin näiden oletus heti oli että me olemme ne huonoimmat.. Ei emme... Opettaja sanoikin että me vaihto-oppilaat molemmat saimme yli 10 pistettä! :DD
 Se toinen vaihto-oppilas sai siis 10 pistettä ja minä 11 :) olin aluksi vähän pettynyt koska se ei kuulostant niin hyvältä, mutta näille tuo on tosi kova numero, joten sitten aloin tyytymään siihen! Se vastaa suomen numeroissa ehkäpä 9- ... JA tosiaan saksan pisteissä tuon kokeen keskiarvo ilman meitä vaihto-oppilaita on 7.5.. Eli huomattavasti parempi kuin keskiarvo! JA olemmehan me parhaimmassa matikassa! :D

JA tosiaan niidin kysymyksiin vastaan kyllä tai teen niistä ihan erilliset postaukset, mutta mä tarvin hetken aikaa esim miettiä sitä mitkä ovat saksan ja suomen eroja.. Se ei ookkaa yhtäkkiä niin helppoo! :) Ja muistakaa aina saa kommentoidakin näitä tekstejä! ;)

Ja mä en jaksa lukee näin iltamyöhään enää tätä tekstiä läpi, joten pahoittelen jos siellä on jotakin epäselvää! Muuta kysykää jos on jotain! :)

Mä oon jo alottanu joulukarkkien syomisen! :DD

 Sairastaessa tuli tehtyä palapeliä, joka näyttää nyt tuolta :)

En tiedä miten tämä on mahdolllista, mutta lauantain kohdalla oli tuollainen päivämäärä, kun aloin sitä sunnuntaina tarkemmin katsomaan.... päivämäärän siis piti olla 2.11.2013

Ja pienenä vinkkinä, että näistä salmiakeista on tullut ehdottomasti suosikkini! Ennen ajattelin, että merkkarit on parhaimmat, mutta kyllä nämä ovat todella hyviä! en sillai suomessa  oo niin paljo salmiakkia syönyt, että sitä vertailisin, muttä tänne sitä on niin paljo lähetetty ja kyllä aina tulee ihan eri merkkejä ja näköisiä pussseja et on kylly tulla kokeiltua kaikenlaista! :D Mutta kaikki on kyllä mennyt mitä on annettu! :DD


JA sitten vielä laulun pätkän sanat tähän loppuun! :)

Hei onko muita meitä, maailman eksyneitä täällä päällä kylmän maan, siipirikkoinaan.
Hei onko muita meitä, pudonneita enkeleitä, täällä yksin odottaa toista kaltaistaan, nyt siipirikko vaan!
<3

Neljänsuoran siipirikko on kyseessä! 
Ja rakas ystäväni, muistetaan tää ikuisesti, ja se meidän yhteinen viimeinen ilta Suomessa, ennen mun lähtöä!! :) <3


-Marjo

11 kommenttia:

  1. kyllä suomessakin maksetaan vedestä kuutioina + samasta määräst jätevesimaksua. sen takii se pihan kastelu vesijohtovedell onki niin kallist suomes. jos kinostaa nii mee googlaa oman kunnan nettisivut ;) -Joonas, Buchholz

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä muuten tutkailin asiaa, ja se on suomessa melkein puolet halvempaa! :D

      Poista
  2. kivan kuulosta tekstiä :) mäki just laskeskelin, että enää vajaa 8kk aikaa. en tiiä mikä on sun kokemus saksan yöelämästä, mutta suosittelen ;) buchholzissa Team 412 järkkää partyja n. 2kk välein. ens kerral kai jouluna -jag recommenderar! hyvä blogi + oot selvästi jaksanu panostaa kirjottamisee. itellä ei riitä motivaatioo tollasee :D -Joonas buch-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joonas saikin tähän jo Facebookissa vastauksen, mutta sen verran sanon täälläkin, että on tullut kokettua, koska se on oikeasti aika suuri osa Saksan kulttuuriakin! :) Ja en sitä minäkään aina jaksa kirjoittaa täällä! :)

      Poista
  3. kiva kuulla että sullakin menee loistavasti! Apua, ei saa sanoa, että kolmasosa on jo menny, kuulostaa ihan kauheelta! Aika menee niiiiiiiiin nopeesti! t. Oona, Berlin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aika tolodellaki menee nopeesti! Mutta ainahan blogeissa kerrotaan vain hyviä asioita! Ja no ei mun elämä täällä aina mitää ruusuilla tanssimista oo! Mut pitää ottaa ilo irti elämän pienistä asioista! :)

      Poista
  4. Ilosta tekstiä taas, koht saat päivittää sit viikolopusta!

    -Vertti, Hampuri ;)

    VastaaPoista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  6. kenen kaverin kans viimeinen ilta ????

    VastaaPoista
  7. hei, tiedätkö yhtään miks saksalaiset ostaa veden pulloissa? :)

    VastaaPoista