keskiviikko 4. syyskuuta 2013

Vihdoinki harrastuksiakin!

Hallo!
Ihan ekaks haluan sanoa niille jotka lukee tätä, ja ovat haluamassa lähteä vaihtoon! Siis elikkä tuleville vaihto-oppilaille! ;) Että on ihan oikeesti tarpeellista et on hyvä koulussa, ku jos ei tiijä asioita edes suomeksi niin niitä on tosi hankala opiskella myös toisella kielellä! Ja lähtekää YFU:n kautta, se on erittäin toimiva järjestö, eteenkin saksassa! Koska jos lähdette jonkun muun järjestön kautta, niin se ei välttämättä ole sama järjestö kohdemassanne. Se voi olla ihan huono ja ihan eri järjestö. Mutta YFU on kaikkialla sama! JA jos on kysyttävää nii kysykää ihmeessä! Ja jos on mahdollisuus kohdemassanne mennä kielikurssille, niin menkää ihmeessä. Tarkoitan eteenkin Saksaa, koska tännehän te kaikki haluatte tulla! ;) Siis mä oisin itsekkin menny, mutta ei ollut vara! Se tosiaan maksaa ja se oli ainaki tänä vuonna 3 viikkoa! Mä voin tiedustella et kuinka paljo se maksaa, mut sanoisin et 400-600 euroo. Jotain sitä luokkaa. Kuitenkin, itse olin opiskellut oikeasti vain vuoden saksaa, sillai kunnolla. Niin on oikeasti tosi rankkaa koko ajan puhua saksaa. Mut tääl ihmiset oikeesti sanoo et puhun tosi hyvin saksaa, varsinki ku oon vain vuoden lukenut! 

Hmm ja no sit muut asiat! Ehkäpä viime viikon aikana ei tapahtunut erikoisemmin mitään erityistä siis koulupäivinä! Muutaku soitin kotiin skypen kautta ja näin mun ihanan pikkusiskoni Emman, joka on siis reilu 1,5 vuotta <3 se oli niin ihana se vaa naureskeli mulle ku näki mut! Häntä mulla on ikävä! Mut sitte viikoloppuna me mentii meijän mökille no sille isommalle merelle! ei itämerelle vaa mikä on tuolla amerikassa päin! Tätä se teettää ku ei puhu suomee! Ei mitää hajua enää mikä se on suomeks! :D

Noh nyt tulee kuvia, nimittäin ostin Noki Lumia 920 itselle ja nyt oon ottanu kuvia!
Toi on täällä saksassa muuten 100 euroo halvempi ku suomes! ;)

okei! Tää oli sielt eläintarhasta, mut mä rakastan näit puskii ne on nii kauniita!
 Tuulimyllyjä niitä on täällä kaikkialla! Ja sit tääl on talojen katoilla niinkö aurinkopaneeleja. Niillä kerätään sähköä itelle! Sitähän ette varmaa tiennykkää!! ;)
 Tässä on kuva ku käytiin siskon kans käveleen ku oli Ebbe eli laskuvesi ja tosiaan vettä ei näkyny missään ku oli laskuvesi! 
 Tosiaa ei me pitkällä käyty ku se ei ollu nii hyvä laskuvesi ku oli vastatuuli, niin siellä oikeesti oli vettä. Mut siel ei pitäis olla! JA ku meitä pelotti et se vesi tulee nopeesti nii ei käyty kaukana!
 Ja siin vaa joku kuva!
 Tää on naapuri meijän kesämökistä! Mut kaikilla on tollaset katot ja ne on hauskoja! Ei oo kuvaa siks meijän kesämökistä ku siin on iso puu edessä nii ei sitä nää!
 Käytiin aamukävelyllä sunnuntaina, ja kyltissä lukee et 2.2 km tonne päähän ja sama takasi! Se siis oli aallonmurtaja mut vähä sellanen isompi!
 Vihdoin päästiin sinne päähän asti! siin oli maassa sadan metrin välein kui paljo oli kävelly!




 Ja nuo ylemmät kuvat nyt vaa oli matkalta! Ja tuo alempi kuva! Se on linnun kakkaa! Kuten näätte! ;) tääl kato meren rannalla linnut syö simpukoita ja nii!
  Ja tuo sininen on meduusa! Ennoo ikinä ennen nähny luonnossa niiit!
 Hyvä kuva aallon murtajasta! Ne toimii!
 Ja tuossa ei tosiaa oo vettä! alko jo laskuvesi! tuol missä näkyy poikittain noita aallon murtajia, nii siellä menee veden raja!
 Merikasveja! Varmaa joku rakkolevä!
 Ja simpukan kuoria!
 Ja minä siellä aallonmurtajan päädyssä! Tuulista!

 Laskuvesi. Tuo ei oo vettä vaa hiekkaa mikä näkyy!
 Nousuvesi!

Ja housut jotka ostin tänää!
JAja no nii! Siinä vähä kuvia!

Ja no nyt mä oon alottanu pelaa jalkkista, eli kaks kertaa viikkon käy harkoissa! Ja no ens maanantaina ehkäpä meen käymää katto millasta ois tanssitunnilla, et haluunko harrastaa sitäki! Ja no huomennaki ois mut meen tapaan Hampuriin Verttii nii en voi mennä!

Jaja tääl on okiasti kaikki halvempaa ku Suomes mut yhen asian oon huomannu joka on kalliimpaa, nimittäin marabou suklaa! :D 

Ja viime perjantian jalkkistunnin jälkeen olo oli mitä mahtavin! Mul on jo niiden seuras tosi hauskaa! JA nyt mä viihdyn jo paremmin koulussa muutenki, ku voi jo ihan normaalisti puhuu saksaa! Mä oon miettiny et mitkä on fiilikset viimesen jalkkistunnin jälkee ku koko ajan vaa olo paranee! Saa nähä! ;)

JA tosiaa, ennoo ikinä ennen nähny nousu- ja laskuvesiä! Ny oon! ja mut herätettii jalasta kutittamalla viikoloppuna! en muista et sellastakaa ois koskaan tapahtunu! Ja me käytiin muos rullaluistelemassa! Tai no toiseen suuntaan ei tarvinu tehä mitää ku tuuli oli nii kova, mut sit se vasta tuuli!! mhmmh! :D ja menotuuliku oli niin se vauhti oikiasti oli nii kova et mä en tienny mitä tehä niin päätin kaatua, ja mun siskot nauro kauan mulle ku se oli nii hauskan näköstä!! USkon! Kaajuin sinne kaikkien lampaiden kakkojen sekaan! JA me lennätettii leijjaa! Sitäkäään ennoo tehny koskaan!

Siinä video ku sisko lennättää! :D

2 kommenttia:

  1. ja mä nyt tänne kommentteihin lisään ku unohtu yks asia! Joillain opettajilla on sellanen periaate tääl, että jos käytät puhelinta tunnilla ja ope sattuu näkee sen, joudut seuraavalle oppitunnille tuomaan kakun, jota kaikki sitte syyään! Siis tääl ei oikeesti käytetä niit puhelimia tunnilla! :)

    VastaaPoista