sunnuntai 25. elokuuta 2013

Sopeutuminen

Na!
Mä oon sopeutunu tän viikon aikana tosi hyvin jo perheeseen et mä uskallan jo elää täällä niinkö normaalisti!
Et elkää olko huolissanne, mulla on kaikki tääl aivan loistavasti!

Ja no nyt näinä muutamina päivimä täällä on tullu kesä takas! Mulle nimittäin sanottii et syksy on alkanu mut tääl aurinko paistaa eikä sadetta näy missää mut tääl on varjossa tosi kylmä!

Jaja no mul on yks sellanen hauska ope tai no aika montaki mut se ope joka opettaa mulle Werte und Normen nimistä oppiainetta. Sile ei oo suoranaista suomenkielistä vastinetta, mut se on vähä niinkö filosofiaa, mut ei kuitenkaa samalaista :D niinii ku se ope kysy et kuka mä oon ja sanoin et vaihto-oppilas suomesta niin se hetken mietti ja kohta se sano et mä osaan vähä suomeee yykaakoo! ja sit ku ulkomaalaiset sanoo noi yyt aina niikö uut niin se oli nii hauskan kuulostako se sano et uukaakoo! :D ja ne muut luokkalaiset katto vähä tyhmänä sitä opee :D ku ne ei tajunnu :D 
Ja muutenki se on hauskaa ku nää yrittää puhuu suomee! Aika monet sanoo et puhu jotain suomeks! ja sit ne on sillee et iha järkyttävää mä en vois ikinä puhuu tota kieltä :D 

Jajaj no mun koulussa MELKEIN kaikki on tositosi laihoja ihmisiä, ku nää elää tosi terveellisesti tääl ja nää syö tosi vähän.. Niinkö munki perhe :D vähä on sopeutuminen... Ja no nii. Ainiijoo.. Tääl on tositositosi monilla RayBanin silmälasit siis tosi monilla! koko ajan näkee jonku. JA nää ainaki mun koulussa pukeutuu tosi paljo melkkivaatteisiiin! ja sit se on hauskaa ku ihan keski-ikäsilläki näkee RayBanin aurinkolaseja ja Converseja ja yms. Se ei oo vaa nuorten juttu! Ja tääl muuten on naisten kenkiä 44 asti ainakin joissain kengissä! ja sit mäki voin vaa mennä kauppaa ja valita et noi korkkarit mä haluun niin ne yleisesti sopii mulle! mitä ei tapahu koskaan suomessa!! 

JAJA
Koulussa ku kellot soi välitunnille nii kaiki jatkaa rauhallisesti opiskelua eikä kukaan yritäkkään lähtee niinkö välkälle. Ope sit sanoo et nyt voidaan pitää tauko! Eikä todellakaan oo sellasta jurnutusta et päästäänkö jo!

JA no sillon ku mä toin kaikkee tuliaisia näille mun perheen jäsenille, niin toin kaks pussii salmiakkia! Nii nää tykkäsi ihan hirveesti siitä! Ne oli kaikki et tosi herkullista! jajaj leivoin keskiviikkona voisilmäpullia näille, niii mun gastisä sano et mun pitää leipoo joka viikko niitä! :D ku ne oli kuulemma nii hyviä! :D mun mielestä ne ei onnistunu nii hyvin ku hiiva ei oikee toiminu.. Ku se ehkä vähä kuoli.. :D 

JA no tänään me tilataan mun Gastisän kans se puhelin! oon päättäny jo mikä mut enpä kerro viel! ;)

Me koottiin mun gastisän kans trampoliini ja ku siin piti käyttää kaiken maailman meisseleitä nii gastisä vaa tuumas et sä oot aika hyvä kokoaan tätä! ja sit kerooin et osaan vaihtaa autonki renkaat nii se on ihan onnellisena et me päästää vaihtaa yhessä auton renkaat! :D 

Ja no Perjantaina koulusta tullessa oli sellanen fiilis et elämä ei vois paremmin mennä! Jalkapallo tunnillaki mä olin omasta mielestä aika hyvä jo. Tosin nyt halusin vasta pelaa niiden kans! jaja oli vaa nii hyvä fiilis! JA mä sain oman henkilökohtaisen tulkinki jalkapallotunneille! Yks poika kääntää mulle enkuks ain mitä en ymmärtäny et mitä pitää tehä! Ku siis tunnilla me lämmitellään ensin eli juostaan 1200 metrii ja sit me ensin keskustellaa jostain säännöstä yms. Sit me tehään jotai harjotuksii ja joka harjotuksen jälkeen me keskustellaa et mikä meni vikaan ja miks me tehtiin tää harjotus ja mitä tästä oppii yms. JA sit me aletaan pelaa. JA ope määrää paikan missä sä pelaat kentällä! ja me joku 10-20 min pelataa ja sit se tunti loppuuki jo tai no kaksoistunti!
Et se on vähä erilainen ku suomen liikuntatunnilla! mut ehottomasti parempi!  

Mut nyt mä alan jatkamaan hyvin alkanutta viikonloppua! :)

3 kommenttia:

  1. Oon nyt lukenu sun blogia pari postausta ja vaikuttaa et viihdyt tosi hyvin. Oon itse miettiny kans vaihtoon menemistä Saksaan ensvuodeksi ja jos käy yhtä hyvä tuuri kun sulla on oisimpa onnekas! Sun tekstejä on tosi kiva lukea ja oot aina niin pirteä :) onnea ja kaikkea hyvää, vaikkei tunnetakkaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooi! Kiitos! Ja mä suosittelen et lähet yfun kautta, vaikka se on hieman kallis, muuta todella toimiva! Ja suosittelen et kannattaa mennä kielikurssille! Itse en ollut kun ei ollut vara mennä, mutta uskon ja tiedän että se on hyväksi! Hankalaa on nimittäin ollut kielen kanssa väliin! Ja noh tosin jos oikeesti oot jonku 5 vuotta tai enemmän lukenu saksaa, nii no sitte ei ehkä kannata! :D

      Poista
    2. Okei, eli siis se neliviikkoinen kielikurssi maksaa vai? :O Kiitos neuvosta! :)

      Poista