perjantai 20. syyskuuta 2013

Lächeln! = :)

Hallo!

Maananataina kävin ratsastaa ehkä kahen vuoden tauon jälkee jos ny oikeen muistelen! no se nyt ei ihan maailman parhaiten menny! mut kyl se siitä. Aluks polle oli laiska, enkä saanu sitä taipumaan kulmissa, mutta loppua kohden parani! Tosin laukkaympyrällä palasi mieleen 4 vuotta sitten tapahtunut tapaturma! Ratsastin siis hevosella neljävuotta sitten kesällä laukkaympyrällä ehkä 4 kierrosta jonka jälkeen jatkoin suoraa uraa pitkin laukalla ja hevosta suoristaessa tasapaino meni ja minä lensin selästä ja mursin olkapääni! :) Se tuli mieleen uudelleen ja alko vähä pelottaa! :) 

Tiistai aamuna lähdin kouluun tosi tyytyväisenä, kaikki kahdeksan tunnin kirjat repussa ja koulumatkalla päätin, että nyt jaksan tämän pitkän koulupäivän hyvin ahkerasti! Maanantai iltana olin vaivalla tehnyt englannin kielisen presentaation kielten oppimisesta.Oli työlästä ku tuli saksan sanoja koko ajan sekaan! No kuitenkin aamulla olin menossa tunille ja yksi kaverini tuli vastaan ja kysy et mihin sä oot menossa?? Vastasin et enkun tunnille kuinka nii?? Hän vastas et me ollaan lähössä Hannoveriin sinne yliopistoon, et etkö säki ollu tulos mukaan?? :D niin juu olen! Siin sit lähettiin Hannoveriin! Hyvä minä! sitäku ei laita kalenteriin niit päivii ylös! Mut must tuntuu et se oli ylhäällä siin edellises puhelimes mutku se on kaputt nii ei oo enää! :D ja rahaakin oli vain 10 euroa matkassa! sillä oli selvittävä!  Noh hannoveris mun piti valita et mitä esittelyjä haluun mennä kattoo nii menin biologian ja lääketieteellisen esittelyt kattoo! Lääketieteelliseen menin ihan yksin ratikalla! Eka kerta elämäs ku olin yksin ratikas!! Ja Saksas viel!! No sain hyvät avustukset yheltä mieheltä! Kysyvä ei tieltä eksy! Täälläkään! ;) JA minähän pidän vaihtoehtona sitä että palaan vielä saksaan takaisin, joten yliopistoon tutustuminen oli tärkeää! Hannoverin lääketieteelliseen yliopistoon otetaan vuosittain 270 opiskelijaa! Ja ymmärsin näistäkin esittelyistä suurimman osan!

Hannoverin yliopisto! Tässä rakennuksessa ei ole lääketieteellinen, mutta mulla ei ole kuvaa lääketieteellisestä!


Siinä yliopiston edessä oleva kaunis patsas!

pääovia vartioi molemmin puolin leijonat!

Remontissa olevat portaat mutta kauniit! Sisältä yliopiston!

Ilmotustauluja oli tosi paljon ja tämän näköisiä! Vähän enemmän asiaa ku meidän koulun ilmotustautulla! :)

otoksia sisältäpäin!

ja ulos katsoessa!
Keskiviikkona tein koulus kemian kokeen ja siinä oli mun koulupäivä joten menin kotii ja vähä nukuin ja lähdin jälleen Hampuriin tapaamaan Verttiä! Vähä shoppasimme siel, nimittäin ostin kaks villapaitaa! Ihania!<3 ja sitten päämäremme oli mennä katsomaan Angela Merkeliä! Joten käväsimme sitä näkemässä ja sen jälkeen oikeestaa lähin kottii! Junamatkalla sellane kaljalta haiseva mies tuli mun vieree ja kysy et saako istuu mun vieree ja olin et toki! Sit heti perään se kysy et voiko se laittaa mun tavarat sinne ylös ja en antanu vaa laitoin lattialle jalkojen väliin niin sillä välin se mieskin oli hävinny! Eli yhteenvetoni tästä on että mies ois ottanu tavarani ja lähteny menee! Ois ollu ihan kamalaa! Onneks oon aina vähä liian varovainen, enkä antanu hänen laittaa "tavaroitani ylös"....

 Merkelille jotain asiaa! Kannanottoja!
 
 Noh seisottii tollasten tolppien päällä jotta nähtiin Merkel! 


Kohokohta! Merkel! JA joka ei tiedä kuka hän on niin hän on Saksan liittokansleri! 

By: Vertti

Ja poliiseja tapahtumas oli tosi paljo! JA ne kulki hienol autol! :D

Noh muita otoksia eli minä kauniina ja noh öööh... Vertti... toisin sanoen Das Walroß! :) 
Ja sit tollanen lukkosilta! Joskus mä haluun käydä laittaa oman lukkoniki jonnekki tollaseen! :)


Jqa hampurista! Tarkkasilmäne huomaa et siel on pupuja! :)


Ja koulun vierest yks talo.. Sillä et kattoo noit puskii niii on aina hoidettu hyvin ja koulun ulkonäköäki koko ajan hoitaa joku! Ja tääl on paljo puutarhoja ja niit oikeesti hoidetaan! Tuo on siis mun paikkakunnalta! :)


 Ja no torstai meni pitkän koulupäivän jälkee vähä nukkuen ja sitten schoko und tea! :)

Noh tänää koulus en menny liikkatunneillekka ku äiti sano et tuut kotii 6. tunnin jälkee! :D mä sanoinki sille nauraen et jos sä niin sanot nii okei! :D Se kirjoti anteekspyyntövihkoon  viestin opelle! :) JA musan tuntiki meni iha hassun hauskasti! :D

Ja sit no pitkä listaus tällasii huomioasioit sit! :D

eli aloitetaan  :D Mulla on ensinnäki pää sellai aika sekas et sillon tällön opet puhuu mulle enkkuu, tai no ennoo varma ku mä en enää sellai kiinnitä huomioo siihe kumpaa kieltä mulle puhutaa ku kumpaaki pystyy ymmärtää samalla tavoin! Eli vähä menee osa ohi! :D Mut silti mä vastaan aina saksaks :D se on välil hassu huomaa ku joku sanoo mulle jotai enkuks ja mä vastaan saksaks! Mut sitä ei tapahu enää nii paljoo! Mulle tullaa nykyään puhumaan saksaa ja jos joku sanoo mulle jotai nii ymmärrän kyllä aina mistäpuhutaan tai mitä kysytään et iha sillotällö menee enää ohi! Mut jos kaverit keskenään puhuu, nii ymmärrän jos keskityn, mutta yleisesti ei jaksa nii ne menee ohi! Mut siihen on ihan tottunu et ei ymmärrä kaikkee nii se ei enää ärsytä! :D Mut mä oon ihan huomattavan määrän kehittyny et koulus ymmärrän kyllä ihan jo tosi hyvin! :)

Mutta sitte englanti onkin ongelma, sitä ei pysty enää puhumaan selkeästi, et mul on jo ihan omalaatuinen suomisaksa aksentti englantia puhuttaessa ja mun enkun ope ja perheki on kiinnittäny tähän huomiota ku esitin perheelle sen mun presentaationkin! Ja enkun ope sano et mun pitää keskittyä puhumaan rauhallisemmin ja selvemmin! :D JA tää on ihan hauskaa ku oon sellai vähä opettajien huomios, et ne kiinnittää mun kehittymiseen huomiota! :)

Mutta juuu, mä oon jo tällä viikolla tehny kaks koetta! Maanantaina oli saksan koe.. muut teki analyysin ja minä luin tekstin ilmaston lämpenemisestä ja tein 6 tehtävää siit! Se oli sellai helppo et oon jo suomes opiskellu ilmaston lämpenemisen nii ties mistä puhutaa! :) JA no keskiviikkona oli kemian koe. Kävin kysyy opelt et tarviiko mun tehä, nii se sano et no jos multa kysytään nii ei. Mut tein silti! TAi no aattelin et katon sen kokeen vaa läpi ja lähen luokasta, ku mä sain lähtee millon halusin.. Mut aloinki sit tekee sitä ja oon tosi ylpee itsestäni, sillä tein sen kokonaa. JA olin 3. viimenen joka lähti luokasta! :D et tuli siel istuttua vähä kauemmin ku 5 min! :D ja no kokees ehk oli 15 kysymystä tai siis sellasta pientä tehtävää, nii ehkä 2 vastasin että Keine Ahnung eli ei mitää hajua ja kolmeen vastasin että en voi ymmärtää tehtävänantoa, koska sanakirjassa ei ole kaikkia sanoja, mitä pitäisi tietää! :D ja loput tein varmaa aika huonolla menestyksellä! :D
Mutta tein!! Ja mä muuten tajusiin et mun biologian, kemian ja matikan kurssit on leistung kursseja eli kaikkein vaikeimpia! suomeksi vähä niinkö tehokursseja! Ja kielet on sit niitä normaaleja kursseja plus kaikki muut!

Ja no päivä päivältä mä jaksan paremmin koulun jälkee vaik väsyttävää onki, ja päivä päivältä opin enemmän saksaa! Mä ennoo viel avannukkaa mun saksan kirjaa, mis on kielioppi asioita, vaikka sekin on matkassa täällä. Oon vaan ihan muutaman sivun suomentanu lasten kirjaa ja tehny vähän sitä ykösluokan saksan kirjaa, mut en muuta. Kaiken muun oon oppinu puhumalla! JA en mä ala stressaa siit et ennoo iha satasella panostanu opiskeluun! oon panostanu siihen et puhun ja opin sillä! JA se on mulle ehkäpä paras keino! Sillä en ole koskaan ollut hyvä kielissä ja haluan nyt opiskella mikä tuntuu parhaimmalta ja välttää stressiä, sillä se on pahin viholliseni! Ja on monia keinoja miten voi oppia kieliä, eikä voi sanoa et joku on paras! :) Mut suosittelen kaikille sitä et esim me katottii pikkusiskon kans koko kevät Täydellisiä naisia englanniksi ja englannin kielisillä tekstityksillä ja se on ollu ihan ehdoton apu mun enkun osaamiseen! suosittelen! :) Minä joka ennen hermostu ja turhautu joka asiasta tosi helposti, oli tosi vaikee oppia kieliä! Tosi turhauttavaa! Mut mä opin sen minkä opettajat yritti vuosien ajan mulle opettaa et ei sun tarvi tietää kaikkia sanoja kunhan ymmärrät asiayhteyden, se on tärkeintä! JA mä opin ja en mä täälläkää kiinnitä huomioo siihen mitä en osaa. mä en ymmärrä puheist kaikkii sanoi mut ymmärrän silti mistä puhutaan! Mä mielessäni arvaan loput sanat mitä en ymmärrä! JA oon siitä tyytyväinen et onnistun tekeen sen sillä kaikki ei! ei tarvii ku kuunnella ja puhua ja käyttää aivoja nii voi ymmärtää toista kieltä! Etsii mielessä asiayhteyksiä ja yhdistää niit nii kyl ymmärtää!
JA no aikasemmin ku ongelma oli välil et puhuin englantii, nii mä kuitenki aina enkun jälkeen mietin sen mielessä saksaks tai jos jonku sanon saksaks tosi huonosti nii mietin miten sen voi sanoo paremmin. ( Tätä teen ain suomessaki ku pyöräilen koulusta kotiin ja kouluun nii ajattelin aina enkuks tai saksaks jotai sanottavaa ja aina mielellää puhuin kielillä, ei vaa ollu sitä kenen kanssa) Mä uskon sen auttavan myös paljon kielen opiskelussa! Tai sit kysyn kavereilt jos joku painaa mieltä et miten se sanotaan! :D Tosin nää saksalaiset ei oo sellasii avoimii mitä luulin. Et ei ne tuu juttelee sulle, sun pitää mennä juttelee niille, kyl ne sit puhuu mut sun pitää alottaa! Ja se ujous, kyl muaki ujostuttaa eikä aina uskalla puhuu, mut rohkeutta kerättyä kaikki taas sujuu hyvi! :D

Mut tosiaa enkku on nykyään tosi vaikeeta ja se on jäämäs pois onneksi! Niinkö mun enkun ope sanoki ku sanoin et mä ennosaa enää sanoo ruottiks et mitä kuuluu nii se sano et ne kaikki on sun muistis nii kauan ku sä haluut muistaa, ne tulee takas mut sun pitää vaa avata ovi et ne tulee, mut niiden ei tarvi tulla nyt! :)

Ja tosiaa mun ei sillai tääl tarvi panostaa kouluun joten se on jääny vähä vähemmälle, mut oon valinnu ne 2 ainetta mihin panostan ja ne on matikka ja biologia ja niihin panostan! Matikan läksyt teen ja biologiaa yritän ymmärtää! Mun ei tarvi olla tääl kaikes hyvä, toisin ku suomes... et koulus oon joka tunti skarppina, kuuntelen ja yritän ymmärtää!

Ja no mun kotiutuminen on vieny aikaa et mä tunnen nyt oikeesti olevan kotonani ja päivä päivältä teen enemmän saksan eteen. Sen mikä oikeesti on realista!

Ja mä oon tajunnu et mikään ei voi olla enää vaikeeta suomeks. Mut se et pitää tehä kaikki toisel kielel. On vaikeeta, mut oon ite valinnu ja se kasvattaa!

Ja saksalaiset kuulemma miettii ain et miten suomalaiset on tilastoissa aina niin hyvillä sijoilla, siis ilmeisesti kouluarvosanojen pohjalta. Siihen on syyt ja ne näkee! Suomes opet opettaa henkilökohtaisesti paljo enemmän, on erityisopetusmahdollisuus. Ja täällä esim ei opet niinkö kerro ees koealuetta eikä näää opiskele sillai edes kirjoista! ME ei olla käytetty kirjoja lähes ollenkaa! Toisin suome on tosi hyvin opetettu kaikki kirjoissaki! :)

Jaja mä en suosittele kaikille vaihtovuotta! ensinnäki sen pitää olla oma tahto ei vanhempien ja asenne pitää olla kohillaan! pitää olla tietämystä oikeesti suomeksiki! Jos ei osaa suomeksi asioita eikä tiedä mistää mitää nii hankala sitä on tietää toisella kielella! Sit tulee vaa koti-ikävä! JA no ne jotka lähtee tai tekee hakemuksia niin kannattaa tehä ne lomakkeet missä pitää kertoa itsestä nii tosi huolella! jos et kerro itsestä realistisesti, niin voi olla ettei perhekkään ole mitenkään hyvä sinulle! Jos puhut puutaheinää nii organisaatio ettii sellasen perheen mikä on sopiva sellaselle henkilölle mitä oot kertonu! Jos kerrot todellisen kuvan, tulet varmemmin viihtymään perheessä! Mä tiedän jo nyt henkilöitä jotka omasta tahdostaan vaihtaa perhettä! Jos lähtee esim saksaan pelkkää kaljan juonnin perässä, niin voin kertoa, että ne perheet jotka nauttii enemmälti, tuskin ottaa vaihtareita, ja ne jotka ottaa niin on enemmänki tunnollisia eikä nauti niin paljoa alkoholia! Toki se on kulttuuri, mutta ei suomessakaan kaikki perheet  ja nuoret juo viinaa vaikka nii aatellaan! Ei saa yleistää kuitenkaan! Kyllä täällä juodaan kaljaa, mut tääl tehään paljo muutaki!

Ja kyl mäki esim väliin aattelen miks mä haluun tän tehä, mut mäki tajuun sen ajan kans kui arvokasta tää on! (myös rahallisesti) Mä en voi ees kertoo kui paljo oon ko käyttäny rahaa mut varmasti melkein yhtä paljo ku mitä oon viime vuoden aikana käyttäny omaa rahaa! :) Mutta pitää osata ottaa ilo irti elämän pienimmistä asioista! :) Ja hymyillä! Ja kuten ratsastuksenopettaja sanoo nicht sprechen, nur lächeln eli ei puhuta, vain hymyillään! :D Mut muualla pitää puhua! :)

JA pahoittelen pitkää viestiä mut oli asiaa! :)

Viele Grüße von Deutschland! :)

-Marjo

6 kommenttia:

  1. Ydinvoimaloiden lakkauttamista ja energiapulaa Saksassa koskee varmaa tuo mielenosotusbanderolli? Mitä ihmiset on muuten siellä mieltä ydinvoimasta?
    Tuosta yliopiston holvikaarikäytävästä tuli mieleen tuo samatyylinen slovenialaisten koulussa! :) T.Pake
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=4862078949082&set=a.4861416132512.1073741829.1210446625&type=1&theater

    VastaaPoista
  2. hei mikset laittanu mulle viestiä et oot hannoveris!? oltais voitu nähä!!:)

    VastaaPoista
  3. Pake, mä vähä tiedustelin tuota asiaa ja ymmärtääkseni energia on halpaa täällä, mutta sen ei haluta kallistuvan! Ja saksassa ei valmisteta niinkö ydinvoimaa ja täällä ollaan täysin sitä vastaan! Mulle tää ydinvoima on vähä utooppine aihe, et en ihan täysin tiedä mitä se on.. Mut isäni sanoi et saksaa ympäröivät maat käyttää ydinvoimaa ja ne tarkkailee ilmeisesti et millon saksaki käyttää, mut ihmiset on täysin sitä vastaan! Ja noi vanhat yliopistot on kivoja! :) Ja tosiaan Kaisu se tuli ihan yllärinä se päivä, ku tääl on välil vähä pihalla asioista! :) Kyllä oisin ilmottanu mut ei ollu enää mahollisuutta sillon! Ja mielellään oisin kyl nähny sua! Mut pitää tulla käymään kyläs siel! :)

    VastaaPoista
  4. Oliko sulla minkään näköistä muuta kokemusta saksan kielestä kun vaan se vuosi mitä opiskelit täällä? Jos ei ni wow! :D

    VastaaPoista
  5. Ihanaa! Kommentti! Melkein hyvin riemusta! :D mut siis oikeestaan oon lukenu ala-asteel kaks vuotta saksaa, mut olin koulukiusattu, joten lintsailin tunnit. Niiltä ajoilta mieleen jäi preesensin taivutukset ja muutama normi sana kuten pöytä. Ja no vähä iisimpi oli lukee lukios saksaa ku ties miten lausutaa. Muuta ei kyllä sieltä jäänyt joten en laske niitä opiskeluiks! Lukios alotin suoraa 3 saksan kurssista jonka luin käytännössä itsenäisesti. Se oli siis etä kurssi ja ope oli mut en mitää apuja saanut häneltä kurssin aikana. Tehtävät oli vain netissä. Ja tämä kurssi oli vaatimus, jotta voin opiskella vuotta vanhempien kanssa kurssit 4 ja 5 joihin oli opetus. Kova opettelu painottui kurssiin 4 kaikki kielioppiasiat tuli todella ripeällä opiskelulla, sillä ne oli osattava! No siis ei kaikki mut kaikki siihen asti! No sit näiden kurssien jälkeen luin 1 ja 2 kurssin, joihin kuului molempiin oisko kaks oppituntia ollu, netin kautta ope siis piti opetuksen. Kielioppiasiathan osasin jo, joten en kursseihin panostanut niinkään, koska halusin panostaa muuhun opiskeluun! Osa kursseista vähän huonoin numeroin js osa hyvin. Mutta täydellisyyttä en hakenut, sillä vuoden jälkeen tentin saksan numeron! :) Ja kielet ovat olleet aina hankaluus minulle, ja se on osa syy miksi halusin vaihtoon! :) et sillai! Ite ajattelen siis kuitenkin että olen opiskellut vain 1 vuoden! :)

    VastaaPoista
  6. Ja ennoo niinkö koskaan käyny aikasemmin saksassa, enkä ole ollut missään kielikurssilla! :)

    VastaaPoista