lauantai 19. lokakuuta 2013

Meno toisella lomaviikolla

Oikeestaan alotan viime viikon sunnuntaista joka jäi pois viime kertasesta postauksesta! Eli olin siis mummolassa pappani synttäreillä! Oli kiva tutustua toisiinkin isovanhempiini! Ja no mulle on ollu tärkeetä et oon saanu sanoo mun isovanhempia Mummoksi ja Papaksi täällä! JA mun toiset isovanhemmat oliki sanonu et on ihanaa ku mä puhuttelen tääl mun vanhempia tääl isäks ja äidiks ja isovanhempia mummoiks ja papoiks! Niin mä puhun mu siskoistaki ja toivon et neki puhuu et oon niiden sisko enkä se vaihto-oppilas.. Mulle on tosiaa hyvin tärkeetä et asiat on näin! Ne on mun perhe tän vuoden! Enkä mä edes tiedä minkä minisiä mun isovanhemmat on! :Dei mitää hajua! :D JA must tuntuu et mun isovanhemmat puhutteli mua tänää vähä niinkö nimellä lapsenlapsi! :)

Ja no mulle on tullu hyvin selväks nyt täällä et tapana ainakin meiädn sukulaisilla et kakkukahvien tai ruuan jälkee lähetää pienelle kävelylle! Aiemmin viime viikolla kun olin siellä ravintolassa ja mulle sanottii et lähetää vähä kävelee, nii mun ensi vaikutelma oli et ette oo tosissanne mä en voi kyl liikkuu näide lihojen jälkee yhtää mihinkää! Mut mulle sanottii et se helpottaa, ja nii tosiaa asiat on! :D Mulla oli tänää lauantaina mun toisen papan ja isän synttärit ja meillä oli semmoset vähä isommat juhlat! Käytii syömässä erin kans ravintolassa ja ( sen jälkeen käytii kävelyllä) jonka jälkee syötii kakkua kotona mummolassa! Meillä oli kuus siis 6 kakkua siin  pöydäs! Eikä kyllä todellakaa menny kaikki kakut! Meitä oli siis 13 siellä syömässä! Ja saksalaiseen tapaan juhlissa kakut on aina valmiiksi leikattuja! Ja juhla pöydäs ei oo muutaku täyte kakkuja et ei oo sellai kuivakakkuja, eikä keksejä niinkö suomes! et niinkö voi olla omenakakku ja kermavaahtoa niinkö yhtenä vaihtoehtoma, mutta kuiteski! Niinkö 6 erilasita kakkua oli pöydäs! Esim marsipaanikakku, omenakakku, vadelma-kirsikka kakku jos oli rahkaa ja sen sellasta! 
Vaik mä tähän asti oonki rakastanu saksalaista ruokakulttuuria, (ainakin oman perheen) ja ku saa syödä paljo kakkuja ja tääl on joka kulmalla leipomoita, mist saa kaikee ihanaa tuoreena <3  Mut nyt meinas mennä vähä yli! :D mä en syöny ku kaks palasta niinkö mut oli iha järkyttävä olo sen jälkee! :D

Mun viikkoo ei oo sellai kuulunu oikee mitää hirveesti! Sitä enkun kirjaa oon joutunu lukemaa! Mä oon vaa nii hidas! Mä oon menos kirjas jollai 135 sivul ja siin on 300 sivuu -_-. JA se pitäis olla luettuna tiistaina! ehehheheh :D en tosiaankaa saaa luettuu! Oon jokapäivä täl viikol lukenu sitä monta tuntia( paitsi tänää) ja oon edennny siin kirjas vaa ne vaivaset 55 sivua! :D Noh elämä on! :D kyllä se vielä joskus on luettu! :D ei vaa pysty ei kykene! Mä oon lukenu kyl sen minkä on vaa jaksanu ja oikeesti mä tykkään luke sitä toisinaan, mut se vaa on hidasta! :D
Ja no mä keskiviikkona kävin leffas yhen saksalaisen kaverin ja Vertin kans! En tiijä ees leffan nimee joku, fantasia toimintaleffa se oli! Mä kyl tykkäsin mun mun jalatki täris yhessä vaihees ku pelotti nii paljo! :DD
Ja sen jälkee viel tavattii illal muutamie kavereiden kanssa! JA yks poika säikytti mut ja mä tietty säikähin sikana ja mä hypähdin siinä jotenki( ku olin kävelemässä) ja mun toine jalka kävi lukossa ja toisesta jalasta meni nilkka jotenki paskaksi! Kävi muute kipeetä.. Ja no torstaina ei pystyny nousee edes pohkeille niinkö varvastella! Nii jäi jalkapallot pelaamatta! :(( Tiistaina muute oli kahtee viikkoo eka kerta taas jalkkista! Oli vähä rankka juosta! Yritin pistää kaikes parastani, enkä höllänny missää vaihees et juoksi melkee koko ajan sen 2 h :D Oli jotenki rankka juosta ku ei tosiaa ollu juossu ollenkaa kahtee viikkoo ku pohje ei antanu! Vaa sitä rullaluisteluu <3 :) 

JA no torstaina kävin schokossa ja teessä (siis siellä tapaamassa kavereitani vain sellases huonees, jossa jutellaa ja pelataa) ja syyää ja täst lähtien lyhennän sitä s&t ku on nii "raskasta" ain kirjottaa se! :DD Laiska :D

No perjantain kävin ostaa ittelleni talvikengät ja sit illal katottii kaverin kans leffaa! Se kaveriki sano jo et sit ku oon suomes nii se tulee käymää kyläs! :D Meil sen kans kemiat kyl kohtaa iha täydellisesti! :D se tanssii balettiaki! Mäki nii haluun! Nii mun ihanaa unelmaa ja telinevoimistelu! :) Nyt te ihmiset saitte tietää jotai, mitä moni ei tienny! :D ja no se on sellane ihana prinsessa! :D mä muistan ekan päivän tääl koulus ku katoin sitä ja sen kaverii sellai et noi on varmaa tän koulun "kuingattaret" et vähäkö ois siistii hengaa niiden kans! Mut nyt ne on ne mun parhaimmat kaverit tääl! Mun kuningattaret! :DDD Jajuu :))

Sit no mä oon vaihtanu jo kaks viikkoo sitte mun päiväkirjan kielenki saksaks! :D Vähä aattelin sellaiki, et koulupäivinä kirjotan sen enne nukkumaa menoo, et jos ku aattelee saksaks enne ku nukahtaa, nii vois nähä  ne unetki saksaks :D mä niin ootan sitä, ku mähän oon aika yöeläjä, et nään joka yö unia, jotka muistan ennemmin tai myöhemmin ja puhun unissaa ja kävelinkin ennen tosi paljo unissani! Ja mun siskot tääl kertoki mulle siel mökillä ( ku nukuttii samas huonees) et puhuin yöllä suomee unissaa ja et ne oli niinkö havahtunu kuuntelemaa! :DDD Ja en muista oonko kertonu tän jo, mut jos oon ni nyt tulee uuestaa, et uniahan mä nään näist tyypeist tääl mut ne puhuu suomee! Joka on aika hauskaa ku seuraavan kerra ku näkee tyyppejä ja ne puhuu erillai ku se on aika hauskan kuulosta niis unis ku ne puhuu suomee! :DD ja no mä en aiva satavarma oo et onko joku puhunu saksaa mun unes, mut en ainakaa koko unta oo nähny saksaks! Mut sis ku saksa tuntuu jo nii luonnoliselta kieleltä, et en yhtää ihmettelis jos joku ois unessa puhunu saksaa, ku kuitenki sen oon tajunnu! :) Ja no siis mä nyt pääasiallisesti kirjotan päiväkirjaa saksaks, mut on asioit mitkä haluu kirjottaa suomeks mut enkuks en voinu kirjottaa, ku ei siit mitää tullu! Kaikki fraasit tietää paremmin saksaks ja ku sinne tulee väliin vaa saksalaisia sanoja, nii parempi on ku kirjottaa kokonaa saksaks! :) 

JA kuvat: 

Tämä oli vain mummolas tällane syksy teema! ainakin mun perhe sisustaa kyl vuodenaikojen mukaan mikä on mukavaa! :D
 Uudet kengät tai no vaa yks kenkä mut siis tollaset ostin! Tuo oli vaa kaupast ku piti äidille lähettää kuva et ostanko tollaset :D

Leffateatterist toi limukka muki on 1,5 litraa suuri ja oli iha järkyttävän kokone! :D oli nii hauska :D ja maksoki 5 euroo! Mut tääl on sellai saksas et leffa teatterii ei saa ottaa omii juttui mukaa ja tuol maksaa kaikki ihan sikana! Ihan järkyttävän kallista, kallimpaa ku suomen leffateattereis! :D
 HArmi ku New York on eri suunnas ku minne ite menee! :D
 JA ku oon nii ihana ja tykkäään kuvata itteeni niin tällane oli lookki juhlis tosin täs oon koht lähös jatkaa iltaa, nii eri vaatteet mut kampaus sama! :D
 Ravintolast! Siel meneeki mummoki! :D

Ja  vaikka sormus onkin kaulassa, en ole kihloissa! Mun mielestä se vain on kaunista! :D ja tääl mul muutenki on ongelma ku mä käytän sormuksia oikees nimettömäs! ( ja kihlasormus kuuluu vasempaa nimettömää) Mut tääl saksas voi käyttää molemmis, nii kerra huomasin ku yks kassatäti tuijotti pitkää mun sormee! Tääl ei muute oo kassatädit mukavia! NE ei välttis etes kato suhun päin!! Harvoin on mukava!

JA aiempien postausten kommenteihin vastaan täs ny, et Outi, must on kiva myös et mun juttuihin kommentoijaan ja tääl tosiaa vielki on ihan vihreetä, tosin nyt kuitenki osasta puista on tippunu jo lehet ja osa tiputtelee! Ja kaikille mun luokkalaisille terveisiä sinne! Opiskelkaa ahkerasti! :D Ois muute kiva tietää huomaako siin mitää eroo ku mä ennoo siin luokas enää! :D JA Johanna eikö nainen oo kauneimmillaa 17 vuotiaana! ;) Tuli iha hyvä mieli ku aatteli et nii oon sen seittentoista vuojen saksas! :D JA no tääl mua pelottaa se painon nousu iha hirveesti, ku en mikää hento keijukainen oo koskaan ollukkaa,  mutku lisäkiloille ei ois enää tarvettakaa! se on ihan normaalia et vaihdos lihoo sen 10 kiloo! JA sen laihtuu omasa kotimaassa takaisin tekemättä mitää! Mut mä en nii haluis yhtää lisäkiloo enää! Muutama nimittäin  on tullu! Oikeestaa nyt ku alotin, nii ekaks laihuin pari kiloo ja ne on tullu takas.. ja niinko päivässä mun paino vaihtelee 3 kilolla, nii se keskipaina noilla kolmella kilolla on ehkä noussu 2 kiloo! et niinkö periaattees oon lihonnu 2 kiloo! :DJos joku nyt ymmärs! :D mun kyl mä niinkö peilistä mieluummi seuraan lihoomsta/ laihtumista! Mä kyl rakastan peilailla itteeni1 :DDD mut mul ei tääl oo koko vartalopeilii! :DD mut väliin kyl turhauttaa tääl kattella itteeni! Aluks kaikki vaatteet näytti hyvält päällä mut väliin tuntuu et mikää ei näytä nyt hyvältä! :DD

Ja Johanna, ku mustaki tuntuu et ennoo ulkomailla, ku tää on vähä niinö asuinmaa ny, nii tuntuu et oispa kiva käyä ulkomailla! :DDD

JA pahoittelen kirjotushäröjä! Yleensä luen kertaallee postaukset läpi ja katon onko virheitä, voi toki olla senkin jälkeen, mutta karsin enimmät, mut nyt en jaksa lukee, ei huvita! :DD

JA kuten yksi hyvä ystäväni sanoi Suomesta! Pitää mennä kauas nähdäkseen lähelle! Ja se on todellaki totta! :)

-Marjo

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti